Znaleziono 0 artykułów
22.09.2025

Typujemy najciekawszych finalistów nagrody Fashion Trust Arabia 2025

22.09.2025
Podpis

Różnorodne arabskie wzornictwo należy do najciekawszych modowych zjawisk na świecie. Dzięki nagrodzie Fashion Trust Arabia od 2018 roku regularnie poznajemy nowych projektantów i projektantki zainspirowane i związane z regionem MENA, czyli z Afryką Północną i Zachodnią Azją. Tym razem w finale znalazły się osobowości, które urodziły się, mieszkają lub mają korzenie w: Tunezji, Libanie, Arabii Saudyjskiej, Maroku, Katarze, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Kuwejcie, Egipcie, Bahrajnie, Libii i Palestynie. 

Design nominowanych marek przykuwa uwagę nie tylko z powodu intrygującej czy zachwycającej estetyki. Opisy ich kolekcji pełne są metafor, przypominają rozważania filozoficzne, wyrażają ważne idee i uczucia. Arabską modę wyróżnia niespotykana poetyckość i świetne interpretacje tradycji oraz krajobrazów. Spośród ponad dwudziestu finalistów i finalistek wybraliśmy siedem wyjątkowych osób. 

Coccellato: Talizmany siły 

Coccellato, Fot. Materiały prasowe

– Dorastałem w otoczeniu Tunezyjek. Nie było wokół mnie mężczyzn. Każdą z kobiet wyróżniały niespotykany indywidualizm i subtelna, ale mocno odczuwalna siła. Inspirowały mnie ich wdzięk, gesty, relacje z ciałem i gracja, która przypominała delikatność winorośli. Ich różnorodność kształtowała moją kreatywność. Ubrania Coccellato to nie tylko części garderoby – to zbroje, talizmany, manifesty i listy miłosne pisane do arabskich kobiet – mówi urodzony we Francji Iman Coccellato. 

Unikatowy charakter kolekcji „Talismanes” budują kroje – geometryczne, a jednocześnie bardzo opływowe i pełne nieoczekiwanych zaokrągleń, które przypominają arabską architekturę. Duże kołnierze, zwielokrotnione koszulowe mankiety, ołówkowe spódnice i wcięcia w talii zakorzeniają ubrania Coccellato w historii europejskiej mody. Podobnie wrażenie wywołuje ciemnogranatowy, denimowy żakiet o bomberkowej formie z ozdobnymi, czarno-złotymi guzikami, które mogłyby być wyprute z marynarek Muglera czy Montany z lat 80. Rzeczy z najnowszej kolekcji są tytułowymi talizmanami odpowiedzialnymi za kobiecą siłę.

Projektant urodził się w Cannes. Studiował w Institut Français de la Mode w Paryżu. Otrzymał stypendiumCarli Bruni i pracował w studiu Haute Couture Jeana Paula Gaultiera. W CV wymienia również domy mody Chloé i Lanvin. Talent i doświadczenie skazują go na sukces. 

Ziyad Buainain: Hołd dla stawiających opór 

Ziyad Buainain, Fot. Materiały prasowe

Ziyad Albuainain jest Saudyjczykiem, ale ukształtował go nomadyczny styl życia. Wśród miast, w których mieszkał i które miały na niego wpływ, wymienia: saudyjski Al-Khobar, szwajcarskie, alpejskie Leysin oraz Tokio, Nowy Jork, Mediolan i Londyn. Wielokulturowe doświadczenia nie wpłynęły jednak na bogactwo form i deseni. Ziyad Buainain to dość klasyczna, choć świeża i dziewczęca wieczorowa marka, która czasem staje się bajkowa, a bywa również refleksyjna i nawiązująca do duchowości. Na spektakularnej sukni „Sunrise” zobaczyć można zdjęcie równie spektakularnego wschódu słońca. – A kolekcja „Mourning. Resilience. Hope” to refleksja na temat zbiorowej żałoby, wyraz cichej nadziei i hołd dla tych, którzy stawiają opór. Obciąża ją smutek, któremu nie dałem się jednak bez reszty pochłonąć. Z rozpaczy uplotłem coś silnego i trwałego. Ciemne barwy szepczą o stracie, a delikatne, lśniące odcienie symbolizują momenty łaski, przebłyski siły pojawiające się w chwilach udręki – tłumaczy poetycko Ziyad. 

Talel Paris: Fala płynąca pod prąd 

Talel Paris, Fot. Materiały prasowe

Hitem Talel jest model „Wave”. Efektowny kształt torebki przypomina falę widzianą okiem awangardowej artystki – współczesnej futurystki, ekspresjonistki i kubistki jednocześnie. Forma akcesorium przypomina zgrabną maszynę, która pobijając kolejne rekordy prędkości, połączyła się z żywiołem wody. Być może wpłynęła też na nią muzyka rave. Inną charakterystyczną bryłą, którą często interpretuje Talel, jest graniastosłup trójkątny. Czarną torebkę w tym kształcie nosiła Beyoncé

Talel Paris założyła Leila Roukni. Francuzka o marokańskich korzeniach oświadcza, że chce płynąć pod prąd. Podkreśla własny nonkonformizm i lekceważący stosunek do norm, systemów i zasad. 

Arabskość Talel Paris jest nieoczywista, projektantka szuka bowiem jej esencji. Inspirując się bogato zdobionymi dywanami, stworzyła surowe, konkretne i geometryczne akcesoria, które w niczym nie przypominają swoich źródeł. 

Assaad Awad: Starożytny futuryzm 

W 2022 roku podczas trasy koncertowej „The Chromatica Ball” Lady Gaga nosiła kostiumy Assaada Awada. Stroje miały być postapokaliptyczne i wyglądały jak spalone ciało oblane wrzącą krwią. Gaga zmieniała się na scenie w płonącą upiorzycę. W kreacjach Awada zaśpiewała „Alice” – tekst piosenki opowiada o skomplikowanej relacji autorki z Krainą Czarów, której wyobrażenie daje jej wytchnienie w trudnych chwilach – oraz utwór „Replay”. Tytułowe powtarzanie może być metaforą otwierających się ponownie zabliźnionych ran. 

Realizacje libańsko-hiszpańskiego twórcy mogłyby być kostiumami starożytnych królowych, które wyruszyły w przyszłość i władają nieznanymi nam jeszcze kulturami. Nominowany w kategorii „Fashion Tech” Assaad Awad łączy stare rękodzieło z nowatorskimi technologiami, np. drukiem 3D, a realizuje go z surowców pozyskiwanych etycznymi metodami. 

Twierdzi, że na jego wzornictwo wciąż wpływa dzieciństwo spędzone w Libanie. Assaad Awad tworzy i nosi artystyczne burki. Chwali się też współpracą z Madonną i Hermèsem, dla którego zaprojektował i zrealizował nietypową choinkę ze strzemionami zamiast bombek. Dla domu mody Thierry Mugler Libańczyk stworzył biżuteryjne zbroje uzupełniające kolekcję wiosna-lato 2012, a jego interpretacje dziedzictwa Balenciagi wystawiono w madryckim Museo del Traje.

Duha: Słodycz rozbicia

Zaskakujące, zgrabne zakrzywienia, dominanty i wysmuklenia tworzą styl designu Duhy Bukadi. Projektantka butów kreuje własny porządek oparty na uniwersalnych proporcjach. Pomaga jej w tym doświadczenie architektoniczne. ​

Nawet najbardziej nowatorskie modele Duhy są jednocześnie klasyczne. Klasykę poznała dzięki babci, która kolekcjonowała buty zapomnianego, ale niegdyś kultowego projektanta Charlesa Jourdana. Bukadi wychowała się w Tunezji. Dziedzictwo Jourdana łączy się w jej kolekcjach z kolorami, kształtami i światłem, które dostrzegła w tamtejszych krajobrazach. 

– Ten świat zrobiony jest z cukru. Łatwo się kruszy, ale nie bój się wetknąć weń język, by go posmakować – Duha Bukadi cytuje Sarah Kay, twórczynię poezji słowa mówionego. I komentuje swoją twórczość własnym słowami: – Nawet wtedy, gdy świat kruszył się na moich oczach, a ja stałam wśród ruin tego, co minione, to wielokrotnie wtykałam weń mój język. Smakowałam słodycz rozbicia. Nowe kształty rzeźbiłam z odłamków. W każdym pęknięciu znajdowałam wartą opowiedzenia historię. Moją, twoją, ich, naszą. 

AKHL i Kartik Research: Indie po arabsku 

AKHL, Fot. Materiały prasowe

Twórcy FTA co roku wybierają finalistów z kraju spoza arabskiego uniwersum. Tym razem są to Indie, z których pochodzi AKHL. Pracownia marki mieści się w Nowym Delhi, ale Akhil Nagpal, założyciel firmy, kształcił się na Central Saint Martins w Londynie. 

Rzeczy AKHL powstają przy użyciu tradycyjnych indyjskich materiałów oraz technik rzemieślniczych. Projektant używa m.in. nici zari, które dawniej wykonywano ze srebra lub złota. Tworzono z nich wzory i hafty dekorujące jedwabne sari. Nagpal używa szklanych zari. Tworzy z nich piękne ozdoby o zdyscyplinowanych, geometrycznych albo rozedrganych, organicznych kształtach.

Kartik Kumra , Fot. Materiały prasowe

„Indyjski vintage przyszłości” – tak Kartik Kumra określa własną markę. Ubrania Kartik Research powstają na obsługiwanych ręcznie krosnach. Praca manualna jest najcenniejszą wartością Kartik Research. Projektant zaprosił to współpracy rzemieślników z różnych regionów Indii. Zbudował sieć wytwórców kultywujących stare lokalne techniki. Włókna, których używa, robi się m.in. z bananów. Naturalne pochodzenie mają też barwniki tkanin. Kolory ubrań są pięknie przykurzone, sepiowe, łagodne. Stroje są połatane, udekorowane lekkimi haftami. Każdy model jest inny i manifestuje własne niedoskonałości.

Marcin Różyc
  1. Moda
  2. Zjawisko
  3. Typujemy najciekawszych finalistów nagrody Fashion Trust Arabia 2025
Proszę czekać..
Zamknij