Znaleziono 0 artykułów
30.10.2018

Nowe doznania, nowe technologie

Katarzyna Pietrewicz-Żero

Marka BMW słynie z tego, że odważnie podąża za nowymi technologiami, stawiając na innowacje. Najnowsze przedsięwzięcie tego motoryzacyjnego giganta to  projekt „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”. Swoją premierę miał 27 października w jednej z najbardziej okazałych sal koncertowych w Polsce. W katowickiej siedzibie NOSPR-u zaprezentowano efekty współpracy wybitnych muzyków i artystów wizualnych.

– Chcemy, żeby widz usiadł w fotelu i totalnie odpłynął w świat sztuki ­– powiedział w wywiadzie dla Vogue.pl Michał Suchora, kurator części wizualnej. Dokładnie takie doznanie czekało na zaproszonych do katowickiej siedziby NOSPR gości, którzy mieli okazję nie tylko posłuchać wyjątkowego koncertu, ale także na własnej skórze doświadczyć tego, jak nowa technologia przenikną do świata sztuki. A to wszystko w ramach projektu „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”, którego głównym tematem jest płynność dzisiejszego świata: – To unikalny dialog muzyki i obrazu, który łączy ekspresję artystyczną i nowe technologie ­– powiedział przed rozpoczęciem koncertu dyrektor marketingu BMW Polska, Maciej Sip.

Design NOSPR-u budzi respekt. Wnętrze sali koncertowej inspirowane skrzypcami Stradivariusa urzeka kameralnym charakterem. Ciepłe światło, wygodne, aksamitne fotele i drewniana przestrzeń sprawiają, że widz czuje się tutaj jak w domu. Uznana za jedną z najlepszych pod względem akustycznym sal koncertowych na świecie, stanowiła idealny wybór na pierwszy z dwóch koncertów, które odbywają się w ramach projektu.

Nie tylko muzyka czekała na zaproszonych tego wieczoru gości. Uwagę słuchaczy przyciągały wielkie telebimy umieszczone tuż nad orkiestrą. W trakcie koncertu wyświetlono na nich specjalne wideo-instalacje Witka Orskiego. Fotograf, który studiował filozofię, przemierzył Polskę wzdłuż i wszerz, uwieczniając na zdjęciach najróżniejsze sceny, począwszy od piaszczystych plaż Bałtyku, po hałdy węgla na Śląsku. Prace jego autorstwa wykorzystane podczas koncertu to jak sam mówi, „próba wejścia w dialog z odgrywanymi kompozycjami, uchwycenia możliwych punktów stycznych pomiędzy muzyką a obrazem”. Sześć instalacji wideo nie miało ułatwiać odbioru koncertu. Nie było też tłem dla muzyki. Pojawiające się na wielkim telebimie animacje wręcz odwracały uwagę od orkiestry, sprawiając, że goście musieli dać się jednocześnie pochłonąć doznaniom dźwiękowym i wizualnym.

Podobne artykułyWitek Orski: Zobaczyć muzykę, posłuchać obrazówAnna Sańczuk Wszystko odbywało się z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Aleksandra Humali. Tego wieczoru towarzyszyli im światowej sławy soliści, którzy wspólnie wykonali program stworzony na tę okazję przez Joannę Wnuk-Nazarową. Program składał się z repertuaru czterech wybitnych rodzimych kompozytorów XX wieku: Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika i Henryka Mikołaja Góreckiego.

Pierwszym z solistów, który pojawił się na scenie tego wieczoru, był Krzysztof Tomczyk, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W  jego wykonaniu zgromadzona widownia mogła podziwiać „Koncert na róg i orkiestrę Winterreise” Krzysztofa Pendereckiego. Po nim na scenie pojawił się Piotr „Pianohooligan” Orzechowski. Urodzony w 1990 roku artysta należy do grona najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia. Poruszający się z powodzeniem na gruncie muzyki klasycznej i imrpowizowanej wykonał razem z orkiestrę kompozycję Henryka Mikołaja Góreckiego „Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op.40”. Występy solistów zakończył Gábor Boldoczki. Artysta cieszący się międzynarodową renomą zaprezentował się w utworze Krzysztofa Pendereckiego „Concertino na trąbkę i orkiestrę”. Utworem kończącym ten niezwykły wieczór były „Trzy tańce na orkiestrę op. 34” Henryka Mikołaja Góreckiego.

Po koncercie goście mieli okazję podzielić się wrażeniami i emocjami podczas koktajlu współorganizowanego przez „Vogue Polska”. Drugi koncert w ramach projektu  „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka” odbędzie się 9 grudnia o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. 

*

Bilety na wydarzenie „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka” do nabycia w kasach i na stronie Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Więcej informacji o projekcie: www.bmw.pl/artclub

Reklama

1/33Koncert inauguracyjny „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka.”

Siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia

Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę