Znaleziono 0 artykułów
30.03.2021

Klejnot w koronie

30.03.2021
Fot. Getty Images

Glenfiddich Grande Couronne to nowa edycja 26-letniej single malt whisky. Za design opakowania butelki odpowiada francuski grafik Jean-Charles Desevre, który czerpał inspirację z pełnej przepychu architektury pałacu w Wersalu.

Coraz więcej uwagi poświęcamy przedmiotom, którymi się otaczamy. Chcemy, by były równie funkcjonalne, co piękne. W odpowiedzi na te potrzeby sztuka i design na nowo się do siebie zbliżają.

Ta tendencja nie jest dla szkockiej marki Glenfiddich nowością. Od początku umiejętnie łączyła tradycję najwyższej jakości z eleganckim designem i duchem luksusu. Nie inaczej jest w przypadku Glenfiddich Grande Couronne, nowej, królewskiej odsłony kultowej whisky single malt.

Do pracy nad oprawą wizualną Glenfiddich Grande Couronne, brand zwrócił się do Jeana-Charlesa Desevre'ego. Przystępując do projektu butelki i eleganckiego opakowania trunku, francuski artysta znany z misternych ilustracji, inspirował się barokowym przepychem pałacu wersalskiego. Efektem jego pracy jest charakterystyczny wzór filigree, będący motywem przewodnim Grande Couronne.

W myśl hasła „Crown the Occasion” („Ukoronuj okazję”), marka zaprosiła do współpracy przy globalnej kampanii artystów z całego świata. Ich zadaniem było stworzenie własnych interpretacji filigree. Wśród wyróżnionych przez Glenfiddich artystów znalazła się również polska projektantka, Malwina Konopacka

Fot. materiały prasowe

„To jest Wersal, madame”

Kryształowe żyrandole, ociekające złotem ornamenty, sięgające sufitu lustra, freski, obrazy i rzeźby – ci, którzy mieli okazję odwiedzić pałac w Wersalu, wiedzą, jakie wrażenie robią jego wnętrza. Pałac Słońca do dziś uchodzi za jeden z najważniejszych zabytków barokowej architektury. Nim jednak stał się główną siedzibą dworu, służył jako domek myśliwski dla króla Ludwika XIII. Niewielką posiadłość otaczały wtedy lasy i bagna. Dopiero cztery dekady później Ludwik XIV zlecił rozbudowę pałacu, który miał stać się stałą rezydencją kolejnych monarchów.

To właśnie z imponującego przepych wersalskiego dworu, który do dziś uchodzi za symbol najwyższego luksusu, czerpał Jean-Charles Deserve podczas pracy nad designem Glenfiddich Grande Couronne. Jego interpretacja złotego filigree czerpie ze spotkania kultury francuskiej i szkockiej. Choć z pozoru tak różne, obie łączy burzliwa historia, wyrafinowany smak i zamiłowanie do sztuki. Na butelce i opakowaniu 26-letniej whisky znalazł się jeleń, symbol marki, otoczony złotymi ornamentami. Glenfiddich w języku gaelickim oznacza Dolinę Jeleni, stąd majestatyczny rogacz w logo marki. Z kolei pozłacane ornamenty wprost nawiązują do roślinnych motywów, które można odnaleźć w różnych częściach pałacu. Tym sposobem Glenfiddich Grande Couronne staje się punktem przecięcia dwóch kultur, czerpiąc z ich niezwykłego dorobku.

Wnętrze opakowania ozdobił fragment obrazu Johanna Georga Platzera, austriackiego malarza epoki rokoko, „Scena tańca we wnętrzu pałacu” („Dancing Scene with Palace Interior”, lata 30. XVIII w.). Płótno przedstawia zapamiętałych w tańcu arystokratów w trakcie jednego z wielu pałacowych balów. Twórczość Platzera była jedną z głównych inspiracji dla Sofii Coppoli podczas pracy nad filmem „Maria Antonina”. Całość idealnie komponuje się z bursztynowym kolorem whisky.

Fot. materiały prasowe

Dla koneserów

O wyjątkowości Glenfiddich Grande Couronne stanowi nie tylko design, lecz także niezwykły proces produkcji "wody życia" (z łaciny aqua vitae, a w lokalnym języku uiskie – stąd późniejsza nazwa whisky), który jest punktem wyjścia do fascynującej podróży między smakami kultury szkockiej i francuskiej. Pierwszy etap rozpoczyna się w Szkocji, w rodzinnej destylarni Glenfiddich w Dufftown. Tam przez 24 lata powoli dojrzewa w beczkach wykonanych z europejskich i amerykańskich gatunków dębu. Następnie przez kolejne dwa lata leżakuje w beczkach po francuskim koniaku. To tu luksusowy produkt nabiera słodkich nut, które czynią go tak wyjątkowym.

Dzięki umiejętnemu mariażowi ponad wiekowej tradycji szkockiego brandu z innowacyjnymi rozwiązaniami produkcyjnymi najnowsza odsłona kultowej whisky single malt łączy dobrze znany smak szkockiej whisky z aksamitnym finiszem aromatów kremowego espresso, brązowego cukru i delikatnie korzennych nut. 

Kunszt marki doceniło jury wielu prestiżowych konkursów. Od 2000 r. podczas najważniejszych branżowych wydarzeń The International Wine & Spirit Competition oraz The International Spirits Challenge whisky Glenfiddich przyznano najwięcej nagród spośród wszystkich szkockich whisky single malt na świecie.

Fot. materiały prasowe

Na styku tradycji i sztuki

Grande Couronne jest częścią luksusowej kolekcji Glenfiddich Grand Series. W designerskiej kolekcji znalazły się również 23-letnia Grand Cru i 21-letnia Grand Reserva. Glenfiddich Grand Series podnosi poprzeczkę wysoko, umiejętnie łącząc tradycję marki z autorskimi wizjami artystów. Każda odsłona kolekcji to małe dzieło sztuki i luksus w najczystszej postaci. 

W kolekcji Glenfiddich Grand Series znalazł się również polski akcent – szkocka marka zaprosiła do współpracy Malwinę Konopacką, ilustratorkę, projektantkę i autorkę kultowych już wazonów OKO. Efekty spotkania tych dwóch, wyrazistych wizji będziemy mogli podziwiać już wkrótce. 

Julia Właszczuk
Vogue Polska
Treść dostępna dla osób pełnoletnich

Czy masz ukończone 18 lub więcej lat?

Proszę czekać..
Zamknij