Znaleziono 0 artykułów
15.11.2021

18 najlepszych filmów zemsty wszech czasów

15.11.2021
(Fot. Materiały prasowe)

„Nie zna piekło straszliwszej furii nad wściekłość zawiedzionej kobiety” – albo coś w tym stylu. Nieważne, czy chcesz po prostu zrobić wrażenie, kupując ładną sukienkę na Rodeo Drive, czy w końcu pokonać znienawidzoną drużynę w rozgrywkach sportowych – czy może być coś lepszego niż zdominowanie tych, którzy cię nie doceniali? Jeśli potrzebujesz kinowej inspiracji, mamy dla ciebie zestaw filmów, w których głównym motywem jest zemsta. Oto 18 najlepszych filmów zemsty wszech czasów. 

Ostrzeżenie: tekst zawiera spoilery

„Obiecująca. Młoda. Kobieta.” (2020)

(Fot. dzięki uprzejmości Everett Collection)

– Może cię zaskoczę, ale dżentelmeni bywają najgorsi – Carey Mulligan jako Cassie

Ten film zemsty – z jednej strony cukierkowy, z drugiej niesamowicie krwawy – nie jest dla każdego. Jednak jeśli jesteś fanką misternie przygotowanych planów zemsty, oraz wielu – naprawdę wielu – sytuacji, gdy „mili faceci” dostają to, na co zasługują, na pewno spodoba ci się Carey Mulligan w roli Cassie, dziewczyny, która wyleciała ze studiów medycznych. Zajmuje się chodzeniem do barów, udawaniem pijanej, tak by któryś z poznanych tam mężczyzn zabrał ją do domu. A gdy jest już w jego mieszkaniu, nagle trzeźwieje – widz wtedy po błysku w jej oku wie, że ten „miły facet” nie skończy dobrze. 

„John Tucker musi odejść” (2006)

(Fot. dzięki uprzejmości Everett Collection)

– Zazwyczaj jestem przeciwna zabijaniu zwierząt, ale w przypadku Johna Tuckera zrobię wyjątek – Sophia Bush jako Beth

OK, ta komedia romantyczna prawdopodobnie nie znajdzie się w setce najlepszych filmów według American Film Institute, ale nie można jej pominąć w kanonie filmów o zemście. Trzy porzucone przez Johna Tuckera dziewczyny jednoczą siły z nową mieszkanką ich miasteczka, by zmusić ich byłego do poniesienia konsekwencji zdrad. Nie ma to jak girl power z połowy lat 2000.! 

„Zmowa pierwszych żon” (1996)

(Fot. dzięki uprzejmości Everett Collection)

– W Hollywood są tylko trzy kategorie kobiet. Panienka, prokurator okręgowa i „Wożąc panią Daisy” – Goldie Hawn jako Elise

Jeśli jeszcze nie widzieliście, jak Diane Keaton, Goldie Hawn i Bette Midler śpiewają wspólnie piosenkę „You Don’t Own Me” Lesley Gore, czeka na was prawdziwa gratka. W tym kinowym klasyku trzy kobiety planują zemstę na swoich byłych mężach. W międzyczasie odkrywają, że razem są dużo silniejsze niż osobno. 

„Lady Eve” (1941)

(Fot. Everett Collection)

– Potrzebuję go tak, jak toporek potrzebuje indyka – Barbara Stanwyck jako Jean

Jean, grana przez Stanwyck, dzięki swojemu sprytowi zdobywa serce pewnego siebie milionera (Henry Fonda). I postanawia, że nie będzie ułatwiać mu życia, gdy ten nagle ją porzuca. W przebraniu i z wymyślonym brytyjskim tytułem szlacheckim owija go sobie wokół palca – a on znowu zakochuje się w niej bez pamięci. 

„Sabrina” (1954)

(Fot. Everett Collection)

– Nauczyłam się, jak żyć… jak żyć w tym świecie i z niego korzystać, a nie stać z boku i bezczynnie się przyglądać. I już nigdy, przenigdy, nie będę uciekać przed życiem. Ani przed miłością – Audrey Hepburn jako Sabrina

Sabrina (Audrey Hepburn) jedzie na wycieczkę do Paryża po tym, jak jej wielka nieodwzajemniona miłość David Larrabee (William Holden) oświadcza się innej kobiecie. Uzbrojona w świeże spojrzenie na życie (oraz szykowną fryzurę pixie cut), wraca z Miasta Świateł, by jeszcze raz spróbować zdobyć serce Davida – po czym zakochuje się w jego starszym bracie Linusie, granym przez Humphreya Bogarta. 

„Carrie” (1976)

(Fot. Everett Collection)

– Nie wszystko jest złe, mamo! Nie wszystko jest grzechem! – Sissy Spacek jako Carrie

Niech to będzie lekcja dla wszystkich tyranów: nie zadzierajcie z Sissy Spacek. Carrie (Spacek), wychowywana przez przesadnie religijną matkę, odkrywa w sobie wielką siłę. Nieśmiała i niczego niepodejrzewająca dzielnie znosi drwiny koleżanek z klasy, aż do najważniejszego wydarzenia roku – balu maturalnego. Do domu wraca z koroną i tytułem królowej balu, wysmarowana świńską krwią… 

„Pretty Woman” (1990)

(Fot. Buena Vista Pictures, dzięki uprzejmości Everett Collection)

– Zapłaciłeś już prowizję, prawda? To wielki błąd. Wielki! Ogromny! – Julia Roberts jako Vivian

Vivian (Roberts), prostytutka o złotym sercu, chce wyglądać jak elegancka lwica salonowa. W tym celu wybiera się na zakupy na osławione Rodeo Drive. Ponieważ pojawia się tam w kozakach do połowy uda i pożyczonej męskiej marynarce, staje się obiektem drwin dwóch snobistycznych ekspedientek. Niezrażona, wraca tam z naręczem błyszczących toreb z zakupami, gotowa, by zedrzeć z ich twarzy aroganckie uśmiechy. 

„Czekając na miłość” (1995)

(Fot. dzięki uprzejmości 20th Century Fox Film Corp / Everett Collection

– Cholera, nie martwię się. To ty powinieneś się martwić – Angela Bassett jako Bernadine „Bernie” Harris

W tej historii o potędze kobiecej przyjaźni przyglądamy się czterem kobietom i komplikacjom wiążącym się z życiem, miłością i mężczyznami. Bernie (Bassett) dowiaduje się, że po tym, jak dla rodziny poświęciła karierę właścicielki wymarzonej firmy cateringowej, jej mąż zostawia ją dla innej kobiety. Wściekła podpala jego BMW i ekskluzywne ubrania. Scena, w której Bernie zapala papierosa i rzuca zapałkę w płomienie, to pełna wsparcia wiadomość dla wszystkich kobiet, które zostały podobnie potraktowane. 

„Szkoła czarownic” (1996)

(Fot. Everett Collection)

– Wyluzuj, to tylko magia. I kto jest teraz żałosny? – Robin Tunney jako Sarah

Sarah, nowa dziewczyna w szkole, grana przez Robin Tunney, zaprzyjaźnia się z grupą outsiderek, które po lekcjach zajmują się tworzeniem magicznych mikstur i rzucaniem zaklęć. Nową liderkę zgromadzenia czarownic Nancy (Fairuza Balk) opanowuje chciwość, przez którą rozpętuje się chaos. Sarah bierze sprawy w swoje ręce, upewnia się, że Nancy nie spowoduje kolejnych kłopotów, i zaprowadza porządek. 

„Dziewczyny z drużyny” (2000)

(Fot. dzięki uprzejmości Universal / Everett Collection)

– Zawsze, gdy osiągniemy sukces, pojawiacie się wy i próbujecie przypisać go sobie, zakładacie mu blond perukę i twierdzicie, że jest czymś innym. Od lat mamy najlepszą drużynę, ale nikt nie zauważył jeszcze, co potrafimy. Uwierzcie mi – to się zmieni w tym roku. Jestem kapitanką i gwarantuję, że dojdziemy do finału krajowych rozgrywek – Gabrielle Union jako Isis

Isis (Union), kapitanka drużyny cheerleaderek, mści się na Torrance (Kirsten Dunst), szefowej drużyny z konkurencyjnej szkoły, gdy dowiaduje się, że to ona jest odpowiedzialna za kradzieże jej autorskich układów choreograficznych. Sprawiedliwości staje się zadość podczas porywającej bitwy na taniec w czasie krajowych mistrzostw cheerleaderek. 

„Pokojówka na Manhattanie” (2002)

(Fot. dzięki uprzejmości Columbia / Everett Collection)

– Nie myśl o jutrze. Skup się tylko na tym, co dzieje się dziś. Dziś twoja rola pokojówki to kłamstwo. Tak naprawdę sobą jesteś właśnie teraz – Marissa Matrone jako Stephanie

We współczesnej wersji opowieści o Kopciuszku Jennifer Lopez z hotelowej pokojówki przeistacza się w stylową arystokratkę. Pomaga jej w tym biała stylizacja Dolce & Gabbana. Los chce, że zwraca na nią uwagę młody polityk (w tej roli Ralph Fiennes). Romantyczny wieczór na balu dobroczynnym (jak można zapomnieć tę różową suknię vintage!) kończy się, gdy na jaw wychodzi jej prawdziwa tożsamość. Jednak to Lopez śmieje się ostatnia, gdy Fiennes wybiera życie u jej boku, udowadniając, że miłość przezwycięża wszelkie podziały. 

„Kill Bill: część 1 i 2” (2003 i 2004)

(Fot. dzięki uprzejmości Miramax / Everett Collection)

– Mamy niedokończone sprawy do załatwienia – Uma Thurman jako Panna Młoda 

Potrzeba do tego dwóch filmów, walki na noże z Vivicą A. Fox, bójki z Chiaki Kuriyamą, pojedynku z Lucy Liu oraz szamotaniny z Daryl Hannah, lecz w końcu Beatrix, znana też jako Panna Młoda (grana przez Thurman) zabija Billa. 

„Dziewczyna z tatuażem” (2011)

(Fot. Merrick Morton / dzięki uprzejmości Columbia Pictures / Everett Collection

– Każdy ma jakiś sekret. Trzeba tylko odkryć jaki – Rooney Mara jako Lisbeth Salander

Czarna skóra, piercing i tatuaż ze smokiem – wygląd Salander jest konkretny, jak ona sama. Pseudosuperbohaterka współpracuje z reporterem Mikaelem Blomkvistem (Daniel Craig), chcąc rozwiązać zagadkę morderstwa sprzed 40 lat. Najbardziej niezapomnianą sceną jest ta, kiedy mści się na człowieku, który ją zaatakował – tak intensywna, że już podczas castingów Mara musiała udowodnić, iż jest w stanie ją zagrać. 

„Zaginiona dziewczyna” (2014)

(Fot. Merrick Morton / dzięki uprzejmości 20th Century Fox Film Corp. / Everett Collection

– Fajne dziewczyny nigdy się nie złoszczą. Uśmiechają się jedynie i pozwalają mężczyznom robić to, na co oni mają ochotę. Nie krępuj się, nasraj na mnie, nie mam nic przeciwko. Jestem fajną dziewczyną. Faceci naprawdę myślą, że takie dziewczyny istnieją. Może nabierają się na to dlatego, że tak wiele kobiet je udaje—Rosamund Pike jako Amy Dunne

To monolog będący podsumowaniem wszystkich monologów. Amy (Pike) odkrywa, że jej żyjący w błogiej nieświadomości mąż Nick (grany przez Bena Afflecka) zdradza ją z jedną ze swoich studentek. Planuje więc zemstę idealną – bez względu na energię i czas, jakie będzie musiała na to poświęcić (jak udaje jej się znaleźć czas, by podłożyć jego odciski na filmie pornograficznym?) – dzięki której znów będzie z mężczyzną, którego kocha, czy mu się to podoba, czy nie. 

„Na pokuszenie” (2017)

(Fot. Ben Rothstein / dzięki uprzejmości Focus Features / Everett Collection

– Jesteś nieproszonym gościem, więc nie będziemy cię zabawiać – Nicole Kidman jako Martha Farnsworth

Nie daj się zwieść sielankowym scenom – ten film to thriller. Ranny żołnierz John (Colin Farrell) oddala się z pola walki, błądzi, po czym trafia do szkoły dla dziewcząt. Jej dyrektorka, panna Farnsworth (Kidman) zgadza się go przyjąć do czasu, aż zagoją się jego rany. Jednak w domu pełnym samotnych kobiet równie samotny przystojny żołnierz staje się zapowiedzią kłopotów. To, co zaczyna się jako niewinne zaloty, doprowadzi do bardzo poważnych konsekwencji. 

„Bajecznie bogaci Azjaci” (2018)

(Fot. Sanja Bucko / dzięki uprzejmości Warner Bros. Pictures / Everett Collection

– Chcę tylko żebyś wiedziała, że pewnego dnia, gdy on ożeni się z wybranką wystarczająco dobrą dla ciebie, a potem będziesz bawić się z wnukami, kwiaty będą kwitnąć, a ptaki ćwierkać, stanie się to dzięki mnie. Dzięki biednej imigrantce, wychowanej przez samotną matkę pochodzącą z klasy niższej – Constance Wu jako Rachel Chu

Profesorka ekonomii Chu (Wu) zakochuje się w Nicku (Henry Golding), który wydaje się zupełnie normalnym nowojorczykiem. Dopiero gdy ona leci do Singapuru, by odwiedzić jego rodzinę, odkrywa, że Nick pochodzi praktycznie z rodziny królewskiej – z kamerdynerami, drogimi samochodami, diamentami i niepochwalającą ich związku matką Eleanor (Michelle Yeoh). Chu nie daje się stłamsić, gdy kwestionowana jest jej uczciwość. I pokonuje Eleanor, grając z nią w madżonga. 

„To my” (2019)

(Fot. Claudette Barius / Courtesy of Universal / Everett Collection)

– Dawno, dawno temu żyła sobie dziewczynka, której towarzyszył cień. Byli ze sobą powiązani. Gdy jadła dziewczynka, dawano jej ciepłe i smaczne jedzenie. Ale gdy głodny był cień, musiał zjeść surowego królika, ociekającego krwią – Lupita Nyong’o jako Red

Nieprzypominający w niczym historii o cieniu Piotrusia Pana film „To my” opowiada o przerażającym odkryciu: nagle pojawia się twoje lustrzane odbicie, skazane na noszony po kres czasów czerwony dres, chcące zapanować nad twoim życiem. Wkrótce matka Adelaide rozpoczyna walkę o życie córki, którą zdominować chce jej bliźniaczka Red.

„Ślicznotki” (2019)

(Fot. Barbara Nitke / dzięki uprzejmości STX Entertainment / Everett Collection

– Nie ma słów, dzięki którym to, co się wydarzyło, nabrałoby sensu. Ale wszyscy robią przekręty. To miasto, cały ten kraj, to jeden wielki klub ze striptizem. Są w nim ci, którzy szastają pieniędzmi, i ci, którzy tańczą – Jennifer Lopez jako Ramona

Striptizerki Ramona (Lopez) i Destiny (Constance Wu) stają się tańczącymi na rurze bohaterkami, gdy wykorzystują swoje atuty, by zemścić się nabankierach z Wall Street za utratę pieniędzy w wyniku kryzysu finansowego. Ta egzotyczna opowieść o przyjaźni jest również okazją, by zobaczyć, jak niesamowicie Lopeztańczy solo.  

Materiał w oryginale został opublikowany na Vogue.com.

Lauren Sanchez & Emma Specter
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę