
Temat tegorocznej wystawy Instytutu kostiumów Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku – „Superfine: Tailoring Black Style” – celebrował fenomen stylu czarnego dandysa, badając znaczenie ubioru i stylu dla kształtowania się czarnych tożsamości w diasporze atlantyckiej. Otwierająca wystawę MET Gala dla zaproszonych gości była niebywałą okazją do oddania hołdu własnym korzeniom.
W najlepszych stylizacjach na MET Gali 2025 zarówno gwiazdy, jak i projektanci odpowiedzialni za ich kreacje postanowili zaszyfrować ukryte przekazy, piękne nawiązania kulturowe do własnych korzeni, a także oddać hołd wybitnym postaciom, które przez dekady kształtowały styl i kulturę afroamerykańską. Oto najciekawsze stylizacje, które genialnie wpisały się w temat tegorocznej gali i ukryty przekaz, jaki sobą reprezentowały.
Colman Domingo: Peleryna hołdem dla André Leona Talleya, a marynarka w kratę jako odniesienie do zoot suit
Colman Domingo, jeden z tegorocznych gospodarzy MET Gali, nigdy nie zawodzi na czerwonym dywanie. W jego stylizacjach zawsze można dopatrzeć się ciekawych kulturowych odniesień, jednak jego dwa looki z MET Gali 2025 są pod tym względem jeszcze bardziej wyjątkowe niż zwykle.

Na wejście na usłany narcyzami granatowy dywan Metropolitan Museum of Art aktor wybrał zaprojektowaną przez Valentino pelerynę z ogromnym, bogato zdobionym kołnierzem. Jego iście królewska szata miała kilka kontekstów. W pierwszej kolejności była hołdem dla stylu legendy modowego dziennikarstwa i stylisty André Leona Talleya, który słynął z ekstrawaganckich stylizacji zakorzenionych w kulturze czarnych społeczności Stanów Zjednoczonych. André Leon Talley pojawił się w spektakularnym fioletowym płaszczu z trenem na MET Gali w 2011 roku.
Po zrzuceniu peleryny Colman Domingo ujawnił swoją drugą, główną stylizację – marynarkę w charakterystyczną kratę, szare spodnie zaprasowane w kant, kremową koszulę z przewiązaną na modłę krawata chustą oraz przypiętym kwiatem w grochy. Oddająca ducha dandyzmu stylizacja Valentino byłą bezpośrednim nawiązaniem do „zoot suit" - garnituru noszonego w latach 20. i 30. przez młodych mężczyzn ze społeczności afroamerykańskich i latynoskich. Wyróżniały się spodniami z wysokim stanem i bardzo szerokimi nogawkami zwężonymi na samym dole oraz dłuższą marynarką z mocno zarysowanymi ramionami i szerokimi klapami. Zoot suit był wyrazem dumy ze swojego pochodzenia, a także buntem wobec dyskryminacji rasowych.
Lewis Hamilton w białym garniturze Grace Wales Bonner

Słynny kierowca Formuły 1 i jeden z tegorocznych gospodarzy MET Gali, Lewis Hamilton, pojawił się w zachwycającym białym garniturze zaprojektowanym przez Grace Wales Bonner. Stylista Eric McNeal podzielił się na swoim Instagramie referencjami, jakie mieli twórcy stylizacji. Kolor kości słoniowej symbolizuje status i czystość, szarfa spływająca po boku sylwetki jest ozdobiona muszlami kauri, które są uznawane za amulety w kulturze afrykańskiej. Projektantka w rozmowie z „Vogue" mówiła zaś o inspiracjach czerpanych z obrazów Barkley'a L. Hendricksa, strojów religijnych czarnych społeczności i stylu Caba Callowaya (zwłaszcza jego roli w „Harlem Nights") oraz, oczywiście, André Leona Talleya. Wśród biżuterii również są symboliczne nawiązania, jak chociażby broszki w kształcie baobabu (z granatami – kamieniem przypisywanym do styczniowej daty urodzin Lewisa Hamiltona), a nawet guziki z masy perłowej. Spinki do mankietów mają kształt stokrotki afrykańskiej Whirligig.
Teyana Taylor zinterpretowała dandyzm w jednej z najlepszych stylizacji MET Gali 2025

Jedna z prowadzących wywiady na czerwonym dywanie MET Gali, piosenkarka Teyana Taylor pojawiła się w stylizacji Marca Jacobsa wymyślonej przez Ruth E. Carter. Była to zdecydowanie jedna z najbardziej pamiętnych kreacji tego wieczoru. Wychowana w Harlemie artystka chciała oddać hołd swoim korzeniom, a jej kreacja nawiązywała do wyklarowanego w latach 80. barwnego stylu nowojorskiej afroamerykańskiej społeczności dandysów. Spodnie i marynarka w prążki w stylu zoot suit, płaszcz z trenem i wręcz kampowymi ramionami, do tego kapelusz z piórem i oryginalna biżuteria - łańcuchy przy kieszeniach i kamizelce, broszki w kształcie kwiatów oraz czerwona materiałowa broszka w kształcie róży, nawiązująca do jej utworu „Rose in Harlem" z 2018 roku.
Jon Batiste w garniturze Toma Forda składa hołd Milesowi Davisowie

Żródło inspiracji w stylizacji Jona Batisty dla fanów jego twórczości było oczywiste. A jeśli nie – z pomocą spieszy Law Roach, który na swoim Instagramie wyjaśnia odniesienia do stylu legendarnego wirtuoza trąbki Milesa Davisa. Jazzman, jak widać, ma wpływ nie tylko na sztukę tworzoną przez Jona Batiste, lecz także na jego wizerunek. Poza garniturem w prążki projektu Toma Forda Jon Batiste na czerwony dywan MET Gali wziął ze sobą także saksofon.
Ikona afroamerykańskiego dandyzmu Dapper Dan w swojej stylizacji z MET Gali nawiązał do renesansu Harlemu

Dapper Dan jest ojcem współczesnego nowojorskiego dandyzmu. To dzięki niemu styl z Harlemu w latach 80. i 90. dzięki kulturze hip-hopu wdarł się do mainstreamu. Jego projekty znalazły się na tegorocznej wystawie w Muzeum MET „Superfine: Tailoring Black Style". Na MET Galę zaprojektował dla siebie ekstrawagancką frakową marynarkę z cekinami i koronkowymi mankietami, koszulę z rozłożystym kołnierzem, cekinowe spodnie, dwukolorowe buty oraz oryginalne dodatki - kapelusz i okulary. W swojej interpretacji dress code'u MET Gali nawiązał do harlemskiego renesansu (ruchu intelektualno- kulturowego, będącego częścią afrykańskiego renesansu skupionego w Nowym Jorku w latach 20. i 30. XX wieku). W jednym z wywiadów zaznaczył, że w swojej stylizacji nawiązał także do zaczerpniętego z Ghany konceptu „sankofa", co w tym kontekście dotyczy czerpania ze swoich korzeni, by zbudować tożsamość i przyszłość. Symbol sankofa - ptak oglądający się za siebie - znalazł się na plecach marynarki, a drobny print przypominający serce, które również jest symbolem sankofa, pokrywa białe elementy garnituru. Wśród biżuteryjnych dodatków w stylizacji Dapper Dana znalazł się złoty naszyjnik nawiązujący do kultury Latynosów, którzy żyli w jego sąsiedztwie. Z kolei pierścień Cartiera z panterą reprezentuje muzykę z Konga – ta przez Kubę dotarła do Nowego Jorku już jako afrokubański jazz.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.